29 Haziran 2011 Çarşamba

Düşlerimin Kenti İstanbul

Fenerli Rum Kadınlar-Daniel Valentine Riviere

Pera Müzesinde gezdiğim Düşler Kenti İstanbul'un resimlerini sizinle paylaşmak istedim.

Benimde düşlerimin kenti İstanbul.............



Görkemli İmparatorlukların başkenti İstanbul antik çağlardan bu yana daima ilgi kaynağı olmuştur. Rönesansla birlikte Doğu'yu betimlemek isteyen sanatçılar çeşitli nedenlerle bu kente gelmiş, topografısını belgelemiş, eserlerinde kentin insanını betimlemişlerdir.

Düğün Ertesi: Paça Günü- Ressamı Belirsiz
Kuzey Avrupa

Coğrafi konumu ve Batı'ya olan siyasal, ticari ve kültürel ilişkileri, Osmanlı payitahı İstanbul'u Avrupalı sanatçıların en çok resimlediği doğu kenti haline getirmiştir.

İstanbul batılılar için bir anlamda "Doğu'nun Başkenti" sayılmıştır...
Türk Hareminden Bir Sahne
Franz Hermann,Hans Gemminger,Valentin Mueller

18.yy Avrupa'sında egzotizm tutkusundan beslenen "Türk Modasıyla" birlikte İstanbul ve insanı, resimleri, öyküleri, tiyatro ve operaları, kıyafetleri süsleyen unsurların başında gelmiştir.

İstanbul 19. yy batılı gezgin ve sanatçıların çıktığı romantik doğu yolculuğunun en önemli duraklarından biri olmuş, onu betimleyen resimler Avrupa'da en çok aranan sanat yapıtları arasına katılmıştır.



Sohbet - Vanmour Okulu

Kentlerdeki gündelik yaşam sahnelerinin önemli bir bölümü, ev yaşantısı ve bu yaşantıyı biçimlendiren kadınlar oluşturmaktadır.

Kadın oryantilist resmin en temel konularından biridir. Doğulu kadın özel yaşam alanı olan hareme girmek arzusu, doğunun gizemine nufüz etmekle adeta eş anlamlıdır.


Gergef İşleyen Kadınlar- Vanmour Okulu

Bu mahrem alanı dilediği gibi görememek, seyyah yazar,ressam, şair yüzlerce batılı erkeğin doğulu kadın düşlemesine ve hayalindeki bu yaşantıyı tasvir etmesine yol açmıştır. Batılı ressamlar müslüman ailelerin evlerine girme olanağı bulamadıkları için kadınların yer aldığı iç mekan sahnelerinde modellerini genelllikle gayrimüslim ailelerinden seçmişlerdir.

Leventler-Vanmour Okulu

Ressam Jean-Baptiste Vanmour ise bu açıdan istisnai bir örnektir. Sanatçının uzun süre Doğuda yaşamış olması ona Avrupalılara kapalı olan bu alanlara girme olanağı sağlamıştır.

Vanmour'un özellikle Türk kadınını betimlediği ev içi sahneleri meraklıları tarafından çok tercih edilmiş  ve bu nedenle sanatçının İstanbul'daki atölyesinde benzer kompozisyonlar tekrar tekrar üretilmiştir.
İki Müzisyen Kız- Osman Hamdi Bey

Ev içi yaşantısını konu alan resimlerlerde de görüldüğü gibi Osmanlı kadınlarının gündelik hayatlarında kahve falı bakmak, çubuk içmek, yün eğirip nakış işlemek, eve gelen çoğu yatılı konukları ağırlamak yada hamama gitmek önemli bir yer tutardı.

Sazlı ve oyunlu eğlenceler de  harem kadınlarının sevdikleri uğraşlardı. Kadınlar sadece sarayda değil, aynı zamanda devlet ileri gelenlerinin ve saray çevresinin saray, konak ve yalılarında da musikiyle uğraşırdı.
Tophanede Bir Kahvehane-Mıgırdıç Civanyan

İstanbul'a gelen yabancı yabancı ressamlar açısından Osmanlı İmparatorluğunun başkentinin panoramik görünümlerinin yanı sıra resmedilecek bir diğer yönüde gündelik yaşam olmuştur.

18. yy'dan itibaren gündelik yaşamdam sahneler batılı ressamların eserlerinde yer tutmaya başlamıştır.
19. yy oryantalist sanatçılarıyla daha da önem kazanmıştır.


Kaplumbağa Terbiyecisi-Osman Hamid Bey

Doğu'nun gizemli yaşamını tuvallerinde canlandıran oryantalist ressamlar için egzotik doğu atmosferini yansıtan mekanlarla özgün giysili Osmanlılar eşi bulunmaz konular olmuştur.


Boğaz'da Kayık ve Yelkenliler
Felix(Françoi-Georges-Philibert) Ziem 19 yy ikinci yarısı

İstanbul Manzarası
Felix(Françoi-Georges-Philibert) Ziem 19 yy ikinci yarısı

Kahvehaneler, cami avluları, çeşme başları, mesireler, çarşılar gibi kamusal alanlar kentsel yaşamın sahnelerinin odağında çoğunlukla kadınlar vardır.

Kapalıçarşı- Amadeo Preziosi 1887

İpek Pazarı-Amadeo Preziosi 1878

Arzuhalcı-1891

Sait Halim Paşa Yalısı

Koçu Arabası-Achile Befani Formis 1870

Türk kadını ev ortamında görme olanağını bulamayan ressamlar, onları evlerini dışında, koçu arabalarında yada kayılarda yolculuk ederken, mesire yerlerinde eğlenirken çarşıda alış veriş yaparken rahatça izleyebilmiş ve resimlemiştir.

İngiliz Elçisinin Kızı Tahtıveranda
Fausto Zonare 1896

Sokak - Germain Fabius Brest
19.yy ikinci yarısı

 
Kağıthane'de Cirit-Luigi Acquarone (1891)

İstanbul'un kendine özgü coğrafyası da sanatçılara deniz üstünde akıp giden yaşamla anıtsal Osmanlı mimarisinin belirlediği İstanbul siluetinin bir arada sunma olanağı vermişir.

Kayıkta Sefa-Fausto Zonare (1881-1910)

Haliç'te Gezinti-James Ellis (1888)

Ağ Toplayan Balıkçılar
Fausto Zonaro (1891-1910)

Batılı sanatçıların İstanbul yaşantısını yansıtan eserleri Avrupa'da yayınlanan gravürlerin yağlıboya kopyalarını yapmıştır.
15. ve 16. yy yapılmış İstanbul gravürleri daha çok deniz atlaslarında, tarih ve coğrafya kitaplarında yer alan figürsüz şematik çizimlerdir.
Tarabya'da Fransız Sarayı

17.yy'dan sonra üretilen kent panoramaları haritacı yada mimar çizimleri olmaktan çıkıp, kentin topografyasını ve doğanı duyarlıkla yansıtan resimlerine dönüştürmüştür.

Kentin Boğaziçi'ne doğru giderek büyüdüğü 18.yy yalnızca kuzeyden bakarak çizilen görünümler yerini Üsküdar kıyılarına ve Boğaziçine uzanan daha geniş manzaralarına bırakmıştır.
Yeni Cami ve İstanbul Limanı-1789

İstanbul panoramalarında çizim için en çok benimsenen nokta Galata sırtları ve buradaki Avrupa Elçilikleridir.

Ahırkapı Feneri-Michael Zeno Dimer
1906-1907
Ancak 18. yy'dan sonra bir başka bakış açışı Üsküdar sırtları, Bulgurlu tepesi olmuştur.
İstanbul Manzarası -Felix Ziem
19. yy ikinci yarısı

Ressamların seçtiği bu iki açı da İstanbul'un hem Haliç'e hem de Bogaziçi yönüne doğru en geniş görüntü sağlar.
Haliç- Tristam James Elles
1885 Sonrası

Marmara'dan

İstanbul Panoraması-18.yy ikinci yarısı

Serasker Kulesinden Süleymaniye Camisi ve Türbesi
Max Schmidt - 19.yy ikinci yarısı

Yıldız (Hamidiye Camisi) -Emilede I'sle-Adam Villiers
1886-1889

18. yy'da Avrupalılarla Osmanlılar arasında giderek gelişen ticari diplomatik ve kültürel ilişkiler elöi heyetlerini tüccar ve gezginleri Osmanlı topraklarına ulaştırmış ve kente gelen gezginlere eşlik eden ressamların fırçasında İstanbul her şeyden önce yaşayan bir kent görünümüne kavuşmuştur.


İstanbul Boğazı -Guiseppe Schranz 19 yy. ortaları

Galata Kulesi'nden İstanbul Görünümü
Antoine Ignace Melling-1787

19. yy oryantalist sanatçıları ise bir önceki yüzyıl İstanbul panoramaları yerine, kentin pitoresk doğasını ve özgün mimarisini betimleyen resimlerinde doğunun gizemli yaşamından kesitler sunmuşlardır.
Galata Kulesi'nden İstanbul Görünümü
Antoine Ignace Melling-1787



Saray Bahçesinde Gezinti
Louis François Cassas 1822

Bütün bu resimler, büyük imparatorlukların başkenti olmuş yüce kent İstanbul'un özgün tarihini, eşsiz doğasını, ayrıcalıklı dokusunu anıtlarını, yaşam biçimi ve geleneklerini sergiler...
Kadıköy Burnu'ndan Sultanahmed Cami'sinin Görünümü
Louşs Francois Cassas  1787-1827


İstanbul Görünümü
Edmund Berninger 19.yy son çeyreği


Sarayburnu Panoraması
Louşs Francois Cassas 1787-1827

 
İstanbul Panoraması
Antoine de Favray 1775

İstanbul sever seni, sen seversen.........


Made with Love,
Pin It

25 Haziran 2011 Cumartesi

Martı Dergisi/ Haziran Sayısı

Martı Dergisi - Haziran 2011

Dergiden bazı notlar;

Ben Hayatım, Ben hayatın suyuyum.....
Selin Zakuto

Sevmeden olmaz, direnç sevgiyle kırılır....
Ufuk Tarhan

En sevdiğim sayfa, son sayfa oldu..
Same Shit Different Asshole


http://www.martidergisi.com/?utm_source=ebulten%5Fbireyselgelisim&utm_medium=ebulten%5Fbireyselgelisim&utm_campaign=Bireysel+geli%FEim+i%E7in+at%FDlacak+ad%FDmlar%2E&utm_term=&utm_content=


Made with Love/ Bengi Pin It

22 Haziran 2011 Çarşamba

Tavsiye Ederim / Galata Kardeşler Balıkçısı

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Bu hafta Karaköy'de çalışan arkadaşlarımızın tavsiyesi üzerine Galata Kardeşler Balıkçı'sına gittik.

Burası Karaköy, Kadıköy-Üsküdar iskelesinin biraz ilerisinde. Yada Karaköy Hırdavatçılar Çarşının karşı sokağından gidilince sahilde.

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Biz ızgara balık ve mezeler yiyoruz. Midye dolma, ızgara karides, deniz börülcesi, patlıcan ezmesi. Bazılarımız bir büyüye danıştıkları için yanında gelen beyaz peyniri pek beğendiler.
Ben en çok deniz börülcesini sevdim.

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Burası sahilde salaş bir lokanta. Plastik masa, sandalyeler üzerinde, hani yemeklerin plastik tabaklarda yenildiği yerlerden.

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Yemek sonrasında meyve alıyoruz. Ama benim favorim tabiki orta şekerli Türk kahvesi.

Resmi bu şekilde çekmeyi baykuşgözüyle Natali'den öğrendim.

 Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Dostlarla olmak güzel , çok eğlendim. Ben kendi içimden Bu Benim Yolum'un birinci yılı idi, dostlarla kutlamış oldum.

Gecenin en güldüm hikayesi arkadaşımız Can'dan geldi. En sevdiğin meyve Karpuz'un hikayesi....

Sizin en sevdiğiniz meyve nedir? Paylaşırmıydınız....


 Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Ağaçların altında özellikle kırmızı mumluklar çok hoşuma gitti.....

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

İstanbul sever seni, sen onu seversen....

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Karaköy kalabalığı bitmişdi, ben hiç Karaköy'ü bu kadar sessiz görmemiştim.

İstanbul'u dinliyorum, neşe içinde.....

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Bence ambience çok güzeldi, çok salaş ama......

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Masalarda kağıtan örtü örtüler. Çok şaşırdım ben ilk defa gördüm.....

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Bir çok Turistte vardı, yani mekan turistik aynı zamanda!!!!......

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Galata köprüsünün altındaki mekanlardan da hafif canlı müzik sesi geliyor.....

Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Fiyatlar adam başı içki dahil 35 TL civarı.....


Galata Kardeşler Balıkçısı-Karaköy

Yolunuz düşerse bir deneyin derim......


Galata Kardeşler Balıkçısı
Ömer& Ali
Fermenciler Cad. Kardeşim Sok. No:21 Karaköy
Tel: 212-293 86  06

Made with Love/ Bengi Pin It
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Great! The file uploaded properly. Now click the 'Verify my file' button to complete the process.